Středa 7. 6. 2023 16:00 | 🇨🇿 Registrace
CO.LABS – chatička | nutná registrace

Poskytuješ sociální či obdobnou službu a setkáváš či můžeš se setkat s LGBT+ osobami? Je pro Tebe důležité podporovat autenticitu svých klientů a klientek a poskytovat jim kvalitní službu odpovídající jejich potřebám? Na workshopu Ti zážitkovou formou ukážeme, proč je třeba se tomuto tématu věnovat a otevřeně vyjadřovat respektující přístup. Získáš praktického rádce, jak zavádět kulturně kompetentní péči vůči LGBT+ lidem ve své službě, přičemž tento přístup podporuje mezi pracovníky*icemi i klienty*kami respekt vůči rozmanitosti a zranitelnosti celkově. Budeme s Tebou sdílet zkušenosti se zaváděním tohoto přístupu ve službě dům na půl cesty a zodpovíme vaše případné dotazy.

Zdánlivě se to tváří, že jsme dostatečně tolerantní společnost zvyklá na LGBT+ osoby. Však snad každá*ý z nás zná někoho, kdo je gay či lesba, nebo o transgender osobě minimálně slyšel*a. Přesto často slýcháme věty typu „Proč mají mít nějaký pochod? Ať se projevují v soukromí.“ Ptáme se – pokud by pro nás bylo tak běžné a v pořádku, že je někdo LGBT+, měli bychom vůbec potřebu řešit, koho má rád a zda to projevuje veřejně? Podle výzkumu veřejného ochránce práv z roku 2019 se v roce 2018 cítilo diskriminováno 86% transgender osob, 58% leseb a 33% gayů. (https://www.ochrance.cz/uploads-import/DISKRIMINACE/Vyzkum/Vyzkum-LGBT.pdf) U lidí, kteří velmi pravděpodobně zažili předsudečné násilí z důvodu své sexuální orientace či genderové identity, je mylné předpokládat, že se nám v sociální službě či obdobné organizaci otevřou a budou sami sebou jen tak sami od sebe. Nestačí, že máme v metodice uvedeno, že poskytujeme službu lidem bez ohledu na věk, politické přesvědčení, barvu pleti či sexuální orientaci. Avšak přesně toto jsme si říkali, když jsme zvažovali s domem na půl cesty SOS Kotva, zda do Pilotáže kritérií férové a inkluzivní služby pro LGBT+ klientelu pod Ministerstvem práce a sociálních věcí vůbec vstoupíme. Přišlo nám naprosto samozřejmé, že jsme zde pro každého, kdo spadá do naší cílové skupiny, a mysleli jsme si, že klienti vědí, že nám mohou říct cokoliv. Ale až po tom, co jsme toto začali otevřeně deklarovat a coming out zmínili jako jedno z možných témat spolupráce, začali se nám klienti a klientky otevřeně svěřovat i s tímto. Měli jsme obavu, aby v naší službě nemusely LGBT+ osoby zažívat šikanu ze strany ostatních klientů a klientek. To se nestalo, protože jsme pracovali se všemi klientkami a klienty služby, vedli je k citlivosti vůči potřebám druhých a k toleranci toho, že někdo je jiný než oni*y a opakovali*y, že u nás ve službě netolerujeme žádnou formu násilí a naprosto přijímáme každého, bez ohledu na jeho jinakost. Např. když jsme měli transgender klienta, s jeho souhlasem jsme se bavili s ostatními o tom, proč mu najednou říkáme jiným jménem a v mužském rodě a tak podobně. Překvapilo nás, jak k sobě začali být klienti a klientky následně tolerantní a podporující. Nejen co se týče sexuální orientace a genderové identity, ale nesetkali jsme se ani s rasismem, dokonce si klientky a klienti od té doby pomáhají, když mají problém s financemi, jídlem, psychikou nebo se jim nedaří v něčem se zorientovat. Usilováním o kulturně kompetentní péči o LGBT+ klientelu totiž naučíš sebe, své kolegy, ale dokonce i klienty větší toleranci vůči znevýhodněným osobám celkově. Při poskytování sociální služby je žádoucí pracovat s předsudky u sebe i v rámci celého týmu – vyzkoušíme si proto společně na toto téma praktické cvičení. Ukážeme Ti, že je v pořádku, že neznáš názvy všech pohlaví, a že to vlastně vůbec není potřeba. Seznámíš se s kritérii férové a inkluzivní sociální služby pro LGBT+ klientelu a možná si hned odneseš nějaké nápady, jak vaši službu rozvíjet. Získáš informace o literatuře a kurzech na toto téma, abys mohl*a získat větší jistotu a dokázal*a klidně a otevřeně jednat s LGBT+ lidmi.